Identity

Identity

Exit19


🎨 Decor: 7/10
🧩 Gameflow: 7/10
📖 Storyline: 6,5/10
💀 Fearfactor: -/10

Verhaal:

Nabije toekomst. De wereld wordt verslonden door oorlog, verdorvenheid en dodelijke plagen. Er zijn geen regels meer, eigenlijk is er maar één: het recht om te strijden om te overleven. Terwijl je probeert te ontsnappen uit de zone van de vijand, zit je vast in een hinderlaag een paar meter onder de grond. Je hebt maar een uur om te overleven, je leider te bevrijden en in contact te komen met de troepen van de speciale elitetroepen die proberen de orde in de stad te herstellen. Je wordt aan je lot overgelaten. Om te overleven moet je nauw met elkaar samenwerken en je identiteit bevestigen. Anders komt de redding niet.

📅 10 augustus 2023
🧑🏻‍🤝‍🧑🏻 3 pers. (De Drie Duitsers)
🔓 Gehaald
💰 € 42 (voor 3 pers.)
🕘 60 minuten

Exit19 (locatie 1)
www.exit19.pl

Ofiar Oświęcimskich 19
50-069 Wrocław

Tel: +48 600407862
E-mail: rezerwacje@exit19.pl

Warflashbacks

Het is dag twee van onze escapetrip naar Wrocław en we – De Drie Duitsers (3 personen) – staan ’s middags op het punt om onze derde kamer van de trip te spelen. Gisteren hebben we twee kamers gespeeld van andere escape roombedrijven. Echter zijn we naar Polen gekomen om alle kamers van escape roomuitbater Exit19 te spelen en dit wordt dus de start van de reden waarom we in het vliegtuig zijn gestapt.

Exit19 heeft 11 escape rooms (op het moment dat wij er waren) verdeeld over twee locaties. Voorafgaand aan onze reis hebben we aan de eigenaren advies gevraagd over de beste volgorde van spelen volgens hen en dit hebben we (bijna) helemaal nagevolgd. We beginnen met Identity een post-apocalyptisch gethematiseerde kamer die gaat over een oorlog op aarde en wij – als soldaten – die onze identiteit moeten bevestigen om aan een bombardement te ontsnappen. Het klinkt misschien wat minderwaardig, maar het komt neer op een leger/oorlog-gethematiseerde kamer.

Identity bevindt zich op locatie 1 van Exit19 (Ofiar Oświęcimskich 19). In de buurt kun je betaald parkeren, maar wij konden er vanuit onze verblijfaccommodatie lopend komen. Via een grote poort kun je een binnenplaats oplopen waar een terrasje is opgesteld en als je dan de borden volgt als een soort speurtocht kom je uiteindelijk uit in een kelder waar zich de ontvangstruimte bevindt van de eerste locatie. De ontvangstruimte is klein en je kunt er niet echt wachten. Er wordt daarom verwacht dat je precies op de gereserveerde tijd komt en bij voorkeur niet vroeger. We werden vriendelijk ontvangen door een goed Engelssprekende gamehost.

Bij alle elf kamers hebben we hetzelfde lange intropraatje gehad met alle veiligheidsvoorschriften. Het is opvallend dat je niet eerder terecht kunt dan de gereserveerde tijd, maar dat je vervolgens een kwartier tot twintig minuten bezig bent met veiligheidsvoorschriften en introductie op de kamer, waardoor je altijd veel later dan de gereserveerde tijd start. Houd hier dus rekening mee, als je een strakke planning hebt.

Op z’n Pools betreed je de kamer. De manier van beginnen kan ik niet spoilerfree vertellen, maar bij bijna alle kamers in Wrocław zijn we op die manier begonnen, vandaar de term: ‘op z’n Pools’. Het valt direct op dat de kamer er netjes onderhouden uitziet. Het decor is prima en door middel van licht- en geluidseffecten wordt een passende sfeer gecreëerd. De kamer is wél heel klein. Je zou kunnen spreken van een kleine single-room. Ik denk dat je onder andere hierom de kamer ook niet met meer dan vier personen kunt spelen.

Identity bleek de enige volledige 2.0 kamer van Exit19. Je hoeft hier geen oplossingen van puzzels in te voeren op sloten, want alle puzzels worden automatisch getriggerd doormiddel van techniek. Dit is ook de enige kamer waarbij het hintsysteem afwijkt en passend is gemaakt in het thema van de kamer en dat is super tof gedaan. Echter in Nederlandse escape rooms is dit wel vaker voorkomend, dus het was niet volledig nieuw voor ons.

De puzzels waren leuk om te doen en qua spelflow zat het goed. Af en toe mis je een beetje sturing vanuit de kamer zelf, want als je vastloopt en dan uiteindelijk door een hint weet wat je moet doen, kun je je afvragen hoe je dat uit jezelf had moeten weten. De kamer is volledig lineair wat betekent dat je eerst het ene oplost en dan pas door kunt met het volgende. Dit is fijn, want dan krijg je alles mee van de puzzels.

De puzzels passen bij het thema, maar vertellen niet echt een verhaal. Dus alles is gethematiseerd, maar waarom je bepaalde dingen doet is gedurende een lange tijd niet duidelijk. Je lost gewoon puzzels op in een legerbunker. De eindpuzzel is dan weer wél passend bij het verhaal, dus dat is mooi. Ruim binnen de gegeven tijd wisten we onze Identity te bevestigen en hadden we de kamer voltooid.

Al bij al; Identity is een prima gethematiseerde puzzelkamer voor kleine groepen, misschien zelfs wel het meest geschikt voor twee personen. Als je een uurtje lekker wilt puzzelen, zonder dat je te veel bezig wilt zijn met een verhaal of beleving dan is dit een prima kamer om te gaan spelen. Ik zou het een middenmoter willen noemen. Je hoeft hiervoor absoluut niet het vliegtuig naar Polen te nemen, maar als je er bent kun je ‘m best meepakken.

Enkele tips voor mensen die interesse hebben om deze kamer te willen spelen:

  • Speel de kamer bij voorkeur met twee personen i.v.m. lineair puzzelen en bewegingsruimte;
  • Kom niet te vroeg, want je kunt niet wachten in de ontvangstruimte;
  • Houd rekening met dat je een kwartier tot twintig minuten later begint als je een strakke planning hebt;
  • Als je alle kamers bij Exit19 gaat spelen, is dit een prima kamer om in het begin te spelen qua opbouw.

Exit19, bedankt voor het bouwen en onderhouden van deze kamer. We hebben het naar ons zin gehad. Do widzenia.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *