Chapel & Catacombs
Lockhill
🎨 Decor: 10/10
🧩 Gameflow: 10/10
📖 Storyline: 10/10
💀 Fearfactor: 7/10
📅 6 januari 2023
🧑🏻🤝🧑🏻 3 pers. (De Drie Duitsers)
🔓 Gehaald
💰 € 105 (voor 3 pers.)
🕘 130 minuten
Lockhill (Nea Ionia)
www.lockhill.gr
Averof 30
142 32 Athene
Tel: +30 2114152917
E-mail: onbekend

Mosque & Catacombs
Na het debacle bij de andere kamer van Lockhill, keerde we met lood in de schoenen terug naar dit Islamitische dorpje. Echter bleek dit een tegenovergestelde ervaring te zijn dan de vorige keer…
Met de formatie De Drie Duitsers (3 personen) waren we in Griekenland om 20 escape rooms te spelen in de hoofdstad. Het was inmiddels al dag zes van onze trip en wij speelde alweer de zeventiende kamer in Athene, tevens de tweede en laatste kamer van vandaag.
Ook werd dit de tweede kamer bij escape room uitbater Lockhill. Zoals de eerste zin van deze review al duidelijk maakt, was de eerste kamer die we speelde bij Lockhill niet zo’n succes. Sterker nog, de enige echte tegenvaller van de gehele trip. Desalniettemin hadden we onze schouders eronder gezet, want dit MOEST wel een goede kamer zijn. Over deze kamer hadden we echt alleen maar lovende woorden gehoord én nog maar een paar weken geleden was ‘Chapel & Catacombs’ – de kamer waar het in deze review over gaat – nog uitgeroepen tot beste kamer van de wereld (volgens TERPECA*).
Chapel & Catacombs is gevestigd op een andere locatie dan de andere escape rooms van Lockhill. We kwamen op deze locatie aan én mochten helemaal naar boven in een soort… tja… vervallen appartementencomplex…? De kamer begint, tot onze verbazing, eigenlijk meteen al op de gang! Vanuit hier ga je naar het dorpje Lockhill. Tijdens je reis krijg je een recap van het verhaal wat zich in de andere escape rooms (op de andere locaties) heeft afgespeeld. Er is dus een doorlopend verhaal door alle escape rooms van Lockhill, maar je hoeft hierdoor dus niet per se de andere kamers te spelen (wat ik ook absoluut niet aan zou raden!), want alles wordt netjes en duidelijk uitgelegd.
Na aankomst blijkt dit een andere Lockhill te zijn dan het Islamitische dorpje waar we de vorige keer waren. Dit keer is er géén man in boerka met smartphone die ons ontvangt én hier is wél aandacht besteed aan decoratie en thematisering. Mijn grote goedheid, wat zag dit er fantastisch uit. Dit is écht een dorpje en dit is louter de ontvangstruimte…? Na wat ronddwalen en kijken, wordt je gehaald door William die – in karakter – je een introductie en instructie geeft voor Chapel & Catacombs. Ergens had ik de indruk dat William gehoord had van onze mindere ervaringen in het Islamitische gedeelte van het dorp, want er werd wel héél veel benadrukt hoe goed we in de gaten gehouden zouden worden en hoe we er altijd uit zouden kunnen stappen. We kregen zelfs een panic button mee, die als we die in zouden drukken, direct het spel zou stoppen. Dat hadden we in Griekenland nog niet eerder gezien. Een noodknop is in Athene al een unicum 😜.
Het spel begint én wel met een hele grappige, leuke en originele opdracht. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en zet direct de toon. Dit wordt lachen… toch? Hoe grappig de ervaring begint, hoe groter het contrast is net na het begin, want dan wordt het even griezelig en eng. Ik moet eerlijk zeggen – en dat heeft vast te maken met dat we al gewend waren aan de Griekse horror – de engheid viel me best mee bij Chapel & Catacombs. Sowieso zit het engste stuk direct ná het grappige begin én wordt het daarna niet heel veel enger meer. Tegen mensen die bang zijn aangelegd zou ik écht willen zeggen dat ze zich hier maar even overheen moeten zetten. Dit wil je niet missen, omdat je het misschien te eng zal vinden.
Het decor en de thematisering ziet er geweldig uit en is netjes afgewerkt. Het is overweldigend en oogt allemaal super groots. Ik heb geen idee of het ook echt groot is óf dat er gewoon slim gebruik gemaakt is van de ruimte, maar groter dan de gemiddelde Nederlandse kamer is het zeker. Van licht en geluid is in deze kamer goed gebruik gemaakt. Het creëert per scene de juiste sfeer; eng, episch, avontuurlijk, bovennatuurlijk, ect. De muziek stond hier best hard, maar gelukkig niet té hard (anders hadden we het ook aan mogen geven, werd aan het begin vertelt). Ook andere effecten, zoals mist zijn hier goed en gedoseerd gebruikt om bij te dragen aan de perfecte sfeer 👌.
Dit is één van de weinige 2.0 escape rooms in Athene, waarbij niet alle oplossingen van puzzels ingevoerd hoeven te worden op hang- en cijfersloten, maar er ook techniek is gebruikt bij enkele puzzels. De puzzels zijn lineair, wat betekent dat je eerst het ene oplost voordat je door kunt met het andere. Hierom kun je Chapel & Catacombs beter met een kleine groep spelen. Daarnaast is hier een mooie diversiteit aan opdrachten en puzzels, waardoor er voor ieder wat wils tussen zit. De logica in deze kamer was prima én we hebben maar ongeveer drie hints nodig gehad tijdens de gehele experience. Wat ik zo tof vindt aan deze kamer is dat bij verschillende scenes ook verschillende puzzels/opdrachten horen, die passend zijn bij de setting en bij het verhaal. Ik kan hier niet teveel over zeggen, maar als je de kamer speelt weet je wellicht wat ik bedoel.
De acteurs zijn ook van grote meerwaarde. Ze zijn er niet alleen om je te laten schrikken (dat doen ze overigens wel af en toe), maar meer nog zijn ze onderdeel van het spel óf de opdracht die je ergens uit moet voeren. Daarnaast is het een tip om ze ook eens goed in de gaten te houden, want misschien proberen ze je af en toe wel iets te vertellen wat belangrijk kan zijn. Wij dachten dat er wél tientallen acteurs in deze kamer zaten. Dat bleek achteraf niet zo te zijn, bij lange na niet zelfs. Dat maakt het eigenlijk nog véél knapper, want ze geven je wél dat gevoel. Ook zitten er fenomenale show-momenten in met de acteurs waar je werkelijk het kippenvel van op je arm krijgt, zo gaaf als dat is! Op het einde volgt ook een grande finale, waardoor je met het zweet op je hoofd én vol adrenaline de kamer uit komt. Chapel & Catacombs was één van de weinige kamers in Athene waar wij vlot doorheen gingen én dus ruim binnen de tijd uit wisten te ontsnappen.
Het enige spijtige aan deze kamer én wat dus een Lockhill-ding blijkt te zijn, is het napraten met de gamehost die een typetje blijft spelen. Dit is zo jammer en treurig. Je hebt net een ervaring van je leven gehad én je wilt dat ventileren richting de gamehost/eigenaar. Je wilt ze complimenteren, vragen stellen, uitrazen én dan moet je een toneelstukje blijven spelen. We hebben letterlijk gevraagd óf ze nog uit hun rol gingen, maar daar kregen we natuurlijk géén antwoord op. Toen zijn we maar gegaan. Ontzettende anticlimax én iets wat ik gewoon niet begrijp en waar ik de meerwaarde niet van inzie. Jammer! Vandaar ook mijn cijfer voor service, helaas.
Al bij al; Ja, dit is een reden om naar Athene te gaan. Een absolute topervaring die je meegemaakt moet hebben. Het omvat verschillende spelvormen én biedt een echte immersive experience waarbij puzzels/opdrachten er enkel zijn ter ondersteuning en show en verhaal de boventoon voeren.
Enkele tips voor mensen die interesse hebben om deze kamer te willen spelen:
- Speel deze kamer met maximaal vier personen i.v.m. lineaire puzzels en samenwerkingsopdrachten;
- Speel alleen deze kamer van Lockhill en doe het jezelf niet aan om de andere kamers te spelen, ook al wordt dat aangeraden (je krijgt een mooie recap van het verhaal in het begin);
- Ben je banger aangelegd, probeer je daar dan toch overheen te zetten (na het begin wordt het beter en veel minder eng);
- Je kunt het niet maken om naar Athene te gaan én deze links te laten liggen. Deze MOET je spelen!
Beste mensen van Lockhill, bedankt voor het bieden van deze geweldige ervaring. Wij hebben het erg naar ons zin gehad én wij komen zeker terug voor jullie nieuwe kamer. Αντίο!
*TERPECA = Top Escape Rooms Project Enthusiasts’ Choice Award

